Nekpijn en Rugpijn

Nekpijn en rugpijn komen veel voor. Bijna iedereen heeft er wel eens last van. Hoewel nek- en rugpijn vervelend en hinderlijk kunnen zijn, is er bij de meeste mensen geen medische oorzaak te vinden. Nek- en rugpijn betekent meestal niet dat er een beschadiging is. Het betekent wel dat de nek of rug gevoeliger is, vaak door een verstoorde beweegfunctie. Bij maar 1 tot 2% van de gevallen komt de pijn door een aantoonbare afwijking zoals een botbreuk of reuma.

Nekpijn

Mensen met nekklachten hebben een pijnlijke of stijve nek of pijnscheuten in de nek. De pijn zit dan ergens in het gebied tussen de schouderbladen en het hoofd. De pijn kan links, rechts, in het midden of aan beide kanten zitten. Er is een gevoel dat de nek vastzit. Draaien van het hoofd is dan pijnlijk beperkt. Soms straalt de pijn uit naar het hoofd, de kaken of arm(en). Ook kan er sprake zijn van een slapend of tintelend gevoel in de arm. Wanneer u bij het bewegen van het hoofd duizeligheid ervaart, kan de oorzaak ook in het evenwichtsorgaan liggen.

Pijn in de bovenrug

De pijn kan tussen de schouderbladen zitten, maar kan ook de gehele rib volgen, zodat de pijn rondom gevoeld wordt. Soms is er ook pijn in de arm of het gevoel dat de arm heel zwaar is. De nek, de bovenrug en de schouder hebben veel invloed op elkaar en werken veel samen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de pijn die u voelt in de bovenrug afkomstig is uit de nek. Dit noemen we dan uitstralende pijn vanuit de nek. De behandeling zal dan uiteraard ook gericht zijn op uw nek.

De pijn heeft meestal te maken met de wervels van de bovenrug of met de verbindingen van deze wervels met de ribben. U kunt pijn krijgen als deze gewrichten minder goed kunnen bewegen dan de bedoeling is. U kunt moeite hebben met diep in- en uitademen. De pijn kan ook heviger worden door hoesten en niezen, lang staan en draaien en strekken in de bovenrug.

Lage rugpijn

Mensen met lage rugpijn hebben pijn of pijnscheuten in de onderrug. Dat gaat dan om het gebied tussen het stuitje en zo’n vijftien centimeter daarboven. De pijn kan links, rechts, in het midden of aan beide kanten zitten. Er is vaak een gevoel dat de rug vastzit. De pijn straalt soms ook uit naar bijvoorbeeld de bil of het bovenbeen. Ook kan er sprake zijn van een slapend of tintelend gevoel. Sommige mensen hebben voortdurend pijn, anderen af en toe.

Manuele therapie bij aanhoudende pijn

Vaak gaan nek- of rugklachten vanzelf over, zeker wanneer u deze algemene tips toepast. Merkt u binnen drie weken geen verbetering of wordt de pijn erger, dan kan manuele therapie u snel verlichting geven. Manipulatie of mobilisatie maken gewrichten en spieren weer soepel waardoor de pijn verlicht of verholpen wordt.

Mensen met nek-rugpijn hebben soms ook andere klachten, zeker wanneer de pijn langer aanhoudt of chronisch wordt. Ze slapen slechter, piekeren of zijn gespannen. Hoe u zich voelt, heeft invloed op de nek/rugpijn én op het herstel. Zo kan spanning of stress de pijn verergeren. Naast een goede manuele therapie behandeling is het daarom erg belangrijk dat u goede voorlichting krijgt. Wanneer u begrijpt waar de pijn vandaan komt geeft dat een bewezen positief effect op het behandelresultaat.

Aanhoudende pijn… hoe zit dat?

In de laatste twintig jaar zijn er talloze wetenschappelijk studies gedaan op het gebied van de pijn. Het is bewezen dat goede, wetenschappelijk uitleg over pijn essentieel is voor een beter herstel. Het maakt niet uit of dit rugpijn, nekpijn, of pijn ten gevolge van een tennisarm is. Bij PhysioBalance is deze expertise in huis.

Wilt u nu al meer leren over pijn en een begin maken met uw herstel? Bekijk dan dit korte filmpje waarin zeer visueel uitgelegd wordt wat pijn precies is, hoe het ontstaat en wat u eraan kunt doen.

In het Nederlands

In het Engels

(De film ‘Understanding Pain and what to do about it in less than 5 minutes’ is met toestemming van het ‘Health Hunter New England Local Health Network, Australië’ vertaald uit het Engels.)